آخرین مطالب

برچسب ها

خدمات زیبایی

فیشور سیلانت دندان چیست ؟

نویسنده : علی 12 دی 1402 131 بازدید 1 نظر

 

فیشور سیلانت چیست ؟

شیارپوش یا همان فیشور سیلانت یکی از موارد مورد استفاده در دندانپزشکی می باشد سیلانت ها از مواد پلاستیکی بی رنگ یا به رنگ سفید ساخته شده اند و برای محافظت سطوح دندان هایی که دارای شیار های عمیق و منافذ دندان ها هستند به خصوص در دندان های خلفی که بیشترین پوسیدگی را دارند بکار می روند .

زمانی که کودکان ما دندان های آسیای دائمی خود را در میاورند این دندانها ممکن است دارای شیار ها و فرورفتگی های گاها عمیق باشند که با خوردن غذا ها ممکن است ذرات کوچکی از غذاها در بین این شیار ها بروند و باعث پوسیدگی دندان بشوند .

بخاطر همین دلیل می باشد که فیشور سیلانت ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند .

فیشورسیلانت دندان یک راهگار برای جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد .

مراحل فیشور سیلانت دندان

دندان، دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی در کرج ، دندانپزشکی دریا

در مرحله اول فیشور سیلانت دندان ها باید با ابزار های مخصوص تمیز و شسته شوند و بعد خشک شوند . پس از آن یک محلول اسیدی بر روی دندان ها برای چند ثانیه قرار میگیرد .

بعد از خشک شدن دندان ها ماده شیار بند بر روی دندان قرار می گیرد و سفت می شود برای سفت شدن فیشور سیلانت باید از پرتو های مخصوص استفاده شود .

بعد از سفت شدن دندانپزشک شما با استفاده از ابزار های مخصوص فیشور سیلانتی که بعد از سفت شدن به ماده ای پلاستیکی سفت تبدیل شده است را صیقل می دهند .

فیشورسیلانت دندان کودکان

علاوه بر دندان های دائمی فیشور سیلانت برای دندان های شیری کودکان هم کاربرد دارد . همانند دندان های جونده عمیق ممکن است پزشک انجام این کار را ضروری بداند عده ای از افراد ممکن است به درستی تفاوت ترمیم دندان و فیشور سیلانت دندان را ندانند . فیشور سیلانت برای دندان هایی انجام می شود که دارای پوسیدگی نباشند .

مزایای فیشور سیلانت دندان

دندان ، دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی در کرج ، دندانپزشکی دریا

انجام فیشورسیلانت برای دندان های کودک مزایای بسیاری دارد که مهم ترین آن ها پیشگیری از پوسیدگی دندان می باشد .

و از موارد دیگری میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

تمیز کردن فیشورهای عمیق آسان تر می کند .

تا حد زیادی از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند .

از دندان های دائمی تازه درآمده کودکان محافظت می کند .

با استفاده از این روش کودک دیگر نیازی به پر کردن دندان ندارد .

معایب و عوارض فیشور سیلانت دندان

از معایب فیشور سیلانت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

در اغلب موارد سیلانت ها در می آیند یا فرسوده می شوند زیرا درحین قرار دادن سیلانت ها دندان باید خشک و بدون بزاق باشد و این کار در کودکان با توجه به بزاق زیادی که دارد مشکل است .

50 درصد از سیلانت ها 5 سال دوام می آورند .

اگر سیلانت ها به خوبی روی سطح دندان را پوشش ندهند و یا بخشی از آن جدا شود دندان دچار پوسیدگی می شود و قسمت زیادی از آن باید پر بشود به طور کلی شیار پوش دندان باید هر 6 ماه یکبار توسط دندانپزشک کودک معاینه بشود تا در صورت افتادن جایگزین شود .

اگر می خواهید فیشور سیلانت دندان شما موفقیت آمیز باشد باید دندان کاملا بدون بزاق باشد با توجه به کودکان که دندان های کوچک دارند و بزاق زیادی دارند این کار مشکل است .

بهترین سن برای انجام فیشورسیلانت دندان

معمولا بهترین سن برای انجام فیشور سیلانت قبل از پوسیده شدن دندان و رویش کامل دندان می باشد .

زیرا اولین دندان آسیای دائمی در سن 6 سالگی رویش می کند که حدود 6_7 سالگی فیشور سیلانت انجام می شود در این سن هنوز کودک توانایی انجام رعایت کردن بهداشت دهان و دندان را ندارد .

فیشور سیلانت چقدر دوام دارد ؟

دندان، دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی در کرج ،دندانپزشکی دریا

فیشورسیلانت ها یا شیاربندی ها معمولا بادوام می باشند و برای ماه ها و یا حتی ساله ها می توانند در برابر نیرو های جویدن روزانه مقاومت کنند .

اگر در قرار دادن فیشور سیلانت دندان مشکلی به وجود بیاید ممکن است طول عمر سیلانت را تحت تاثیر قرار دهد . انجام معاینات دندانپزشکی بهترین راه برای اطمینان از اینکه سیلانت شما در شرایط خوبی است .

قیمت فیشور سیلانت چقدر است ؟

فیشور سیلانت دندان بسیار مقرون به صرفه بوده و برای رفع پوسیدگی و جلوگیری از پوسیدگی دندان قابل استفاده است بخشی از هزینه فیشورسیلانت ها را ممکن است بیمه ها پوشش دهند . در صورت نیاز به فیشور سیلانت ، قبل از اقدام به درمان ، طرح درمان را در اختیار شما قرار می دهند .

سخن پایانی 

کلینیک دندانپزشکی دریا در قلب جهانشهر کرج واقع شده است که با ارائه بهترین خدمات دندانپزشکی به چهره ی شما لبخندی جذاب را هدیه می دهد . 

این کلینیک تخصصی دندانپزشکی در کرج واقع شده است که به صورت 24 ساعته و شبانه روزی آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز می باشد . 

خدماتی که کلینیک تخصصی دندانپزشکی دریا انجام میدهد شامل : ارتودنسی درکرج ، ایمپلنت در کرج ، کامپوزیت در کرج ، درمان ریشه ، فیشور سیلانت دندان در کرج و ... می باشد .

جهت دریافت مشاوره و نوبت دهی می توانید از طریق شماره تلفن زیر نوبت خود را ثبت کنید . 

02634018992

02634018982

مقاله های بیشتر 

ارتودنسی در جهانشهر چگونه است ؟ 

بهترین دندانپزشکی اطفال در کرج 

ترومای دندان چیست ؟ 

پر کردن دندان با آمالگام بهتر است یا کامپوزیت ؟ 

14 تا از سوالات مهم دندانپزشکی 

پوسیدگی دندان چیست ؟ 

ویدیو ها 

یوتیوب 

آپارات 

نماشا 

mp4 

ارسال دیدگاه :