برای درد لثه چه قرصی بخوریم ؟

نویسنده : علی 26 اردیبهشت 1403 591 بازدید 1 نظر

برای درد لثه چه قرصی بخوریم ؟

امروزه با توجه به اینکه اکثر افراد متاسفانه در ایران بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند این افراد معمولا به مشکلات متعددی دچار می شوند که یکی از این عارضه ها و مشکلات می تواند درد لثه و التهاب لثه باشد این التهاب معمولا به علت تجمع پلاک و باکتری های مضر در اطراف لثه ها ایجاد می شود . اگر پلاک ها و باکتری ها به مرور زمان بر روی دندان ها و لثه ها جمع شوند می توانند باعث التهاب و ایجاد درد در لثه ها شوند .

آشنایی با آناتومی لثه

درد لثه و درمان آن ، بیماری لثه

لثه انسان معمولا با نام ( gums ) شناخته می شود بافت صورتی رنگی دارد که دندان ها را در دهان احاطه کرده است و مهم ترین و اصلی ترین اجزای دهان می باشد .

البته نباید از اهمیت بسیار دندان ها هم غافل شد دندان ها نقش بسیار مهمی در زندگی افراد ایفا می کنند که در اعتماد به نفس افراد و زیبایی لبخند آن ها بسیار موثر هستند .

لثه  نواخی آلوئولی فک ها ( بخشی از استخوان فک که دندان ها در آن قرار دارند ) را پوشش داده و نقش حیاتی در محافظت از ساختار های زیرین خود ایفا می کند . لثه از لایه ها و ساختار های مختلفی تشکیل شده است که جهت حفظ سلامت دهان با هم کار می کنند .

بیماری لثه چیست ؟

دندانپزشکی شبانه روزی ، کرج ، دندانپزشکی در کرج ، خدمات دندانپزشکی ، دندانپزشکی دریا

این بیماری یعنی بیماری لثه طیف وسیعی از مشکلات را در بر می گیرد بیماری خود ایمنی در اثر واکنش سیستم دفاعی بدن در برابر خود است بطور معمول سیستم دفاعی بدن خودش را می شناسد و واکنشی نسبت به خودش است . بطور معمول سیستم دفاعی بدن خودش را می شناسد و واکنشی نسبت به خود بدن نمی دهد .

مهم ترین بیماری های خود ایمنی لثه عبارتند از :

آفت دهان

پمفیگوس

پمفیگوئید

لکوپلاکیا

لوپوس

درمان همه این بیماری های خود ایمن دهان استفاده از کورتون جهت تضعیف سیستم دفاعی بدن است که به شدت تحریک شده است . با لیزر دندان می توان آفت دهانی را برداشت تا درد کمتر شود .

علت های بروز درد در لثه چیست ؟

آفت دهان : آفت دهان زخم های کوچک و دردناکی است که معمولا در بافت های نرم دهان مثل لثه ، زبان ، داخل گونه ، یا کف دهان ظاهر می شود . آفت دهان به دلیل عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی ، آسیب دیدگی ، استرس ، تغییرات هورمونی ، کمبود ویتامین ، بیماری های خود ایمنی ، دارو ها یا حساسیت به مواد غذایی یا محصولات بهداشتی دهان ایجاد شود .

برای درمان آفت دهان روی لینک زیر کلیک کنید

درمان آفت دهان

بیماری لثه : بیماری لثه یا بیماری پریودنتال یک عفونت مزمن است که باعث التهاب و تخریب بافت هایی می شود دندان ها را حمایت می کنند . بیماری لثه اغلب ناشی از رسوب پلاک بر روی دندان ها و زیر لثه ها است .

بیماری لثه می تواند منجر به فرسایش استخوان فک و از دست دادن دندان ها شود بیماری لثه می تواند علت درد ، تورم ، قرمزی ، خونریزی ، ترشح بوی بدن دهان و فاصله بین آن ها باشد .

معمولا اکثر افراد از ما می پرسند که برای درد لثه چه قرصی بخوریم و چه قرصی مناسب می باشد ؟ که در ادامه به این موضوع مهم می پردازیم .

یکی دیگر از علت های بروز درد در لثه می تواند :

آبسه دندان باشد  آبسته دندان یک عفونت باکتریایی می باشد که در ریشه دندان یا فضای بین دندان و لثه ایجاد می شود آبسه دندان می تواند به دلیل پوسیدگی دندان ، شکستگی دندان آسیب دیدگی دندان یا بیماری لثه ایجاد بشود آبسه دندان نیز می تواند باعث درد شدید ، تورم ، قرمزی ، تب و لرز ، تحریک پذیری و درد عمومی بشود که نیاز به درمان فوری دارد و باید در اسرع وقت برای درمان این عفونت باکتریایی اقدامات لازم را انجام دهید .

برای درد لثه چه قرصی بخوریم درمان آن چیست ؟

دندانپزشکی شبانه روزی ، کرج ؛ دندانپزشکی در کرج ، کلینیک دندانپزشکی دریا ، خدمات دندانپزشکی

این مطلب شاید برای شما مفید باشد: تزریق بی حسی در دندانپزشکی چگونه است ؟

درمان درد لثه بستگی به علت آن دارد اما برخی از روش های درمانی درد لثه عبارت هستند از :

مراقبت های خانگی : برخی از این مراقبت های خانگی می تواند کمک کننده فرد مورد نظر باشد و به کاهش درد و التهاب کمک کند برخی از این مراقبت ها عبارتند از : مسواک زدن مرتب و منظم و نخ دندان کشیدن به صورت منظم ، استفاده از خمیر دندان ها و دهانشویه های ضد باکتری یا ضد التهاب ، شستشوی دهان با آب نمک یا آب گلیسیرین ، استفاده از یخ یا کیسه های گرم بر روی گونه ها ، مصرف غذا ها و نوشیدنی های نرم و خنک ، خودداری از غذا ها نوشیدنی های تند ، ترش شکری یا داغ و استفاده از داروهای ضد درد یا ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا آسپرین .

درمان پزشکی

دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی کرج ، درد لثه

برخی از موارد ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد . برخی از این درمان ها عبارتند از :

مصرف دارو های ضد عفونی

ضد قارچ ضد ویروسی یا ضد آلرژی

تنظیم دارو های هورمونی یا دیگر دارو هایی که ممکن است تاثیر مثبتی را بر روی لثه ها داشته باشد .

درمان های دندانپزشکی : در برخی از مواقع ممکن است نیاز به درمان دندانپزشکی داشته باشید . برخی از این درمان ها عبارتند از : پاک کردن پلاک از روی و زیر لثه ها ، ترمیم دندان پوسیده شده و یا شکسته شده ، درمان ریشه دندان ، تزریق آنتی بیوتیک به لثه ها ، جراحی لثه برای برطرف کردن بافت های آسییب دیده یا اصلاح شکل لثه ها و ترمیم بافت های پشتیبان دندان ها  .

معمولا بهترین دارو برای درد لثه استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشد اما پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که جهت درمان درد لثه خود به یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی در شهر خود مراجعه کنید .

تا با درمان های تخصصی تر و بهتر مشکل شما بر طرف شود و دردی را در لثه خود احساس نکنید .

به طور کلی 5 تا از بهترین قرص ها برای دندان درد و لثه را برای شما در زیر نام برده ایم که عبارتند از :

• ایبوپروفن یک مسکن قوی برای درد دندان
  • ناپروکسن
  • آسپرین برای درمان فوری دندان درد
  • استامینوفن برای کاهش درد دندان
  • نوافن مسکنی برای دندان درد
  • دیکلوفناک
  • قرص کدامول ، مسکن دندان درد
  • آموکسی سیلین ( چرک خشک کن )

درمان های خانگی برای رفع ورم لثه

دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی در کرج ، دندانپزشکی شبانه روزی کرج ، دندانپزشکی دریا

آب نمک

آب نمک همانطور که می دانید یکی از آنتی بیوتیک های طبیعی می باشد که می تواند باکتری های موجود در دهان را کشته و التهاب لثه را کاهش دهد . برای این کار باید یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و با آن دهان خود را بشویید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید توجه داشته باشید که آب اکسیژنه را نباید ببلعید و قورت دهید و در صورت داشتنم زخم و یا سوختگی در دهان نباید از آن مصرف کرد .

آب لیمو

آب لیمو یک ماده ضدالتهاب و آنتی اکسیدان است که می تواند باکتری های موجود در دهان را کشته و ترشحات لثه را کاهش دهد . برای این کار باید یک قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک لیوان آب معمولی حل کرده و با آن دهان خود را بشویید . این کار را چند بار در روز تکرار کنید و توجه داشته باشید که آب لیمو ممکن است باعث تحریک و خشکی دهان شود و بر روی آسیب پذیری دندان ها تاثیر بگذارد بهتر است بعد از شستشوی دهان با آب لیمو سپس دهان خود را با آب معمولی بشویید . از مصرف آن در صورت داشتن زخم و سوختگی در دهان خودداری کنید .

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه دارویی به شمار می رود که دارای خاصیت های ضد التهابی ، ضدعفونی و قارچی است آلوئه ورا می تواند تمام باکتری های دهان را کشته و التهاب را کاهش دهد برای این کار باید یک برگه آلوئه ورا را بشکافید و ژل موجود در آن را بر روی لثه های ورم کرده خود بمالید این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا نتیجه را ببینید .

کلینیک تخصصی دندانپزشکی شبانه روزی دریا بهترین کلینیک دندانپزشکی در قلب جهانشهر کرج می باشد که با ارائه خدمات دندانپزشکی به صورت کاملا حرفه ای و با بهره گیری از بهترین جراحان و دندانپزشکان خدماتی بی نظیر را به همشهریان عزیز ارائه می دهد .

برای اطلاعات بیشتر نسخه خارجی این مقاله لینکش در زیر گذاشته شده کلیک کنید

کلیک کنید

آیا کاشت ایمپلنت دندان برای زنان باردار مضر است ؟

اگر دندان عصب کشی شده پر نشود چه عوارضی دارد ؟

7 تا از بهترین دکتر های کامپوزیت دندان در کرج

بهترین متخصص ارتودنسی دندان در کرج کیست ؟