آخرین مطالب

برچسب ها

خدمات زیبایی

فلورایدتراپی دندان در کرج !

نویسنده : علی 08 آبان 1402 77 بازدید نظر

فلوراید تراپی دندان در کرج !

فلوراید تراپی چیست و چه کاربردی دارد ؟

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا

درمان فلوراید یا فلورایدتراپی عبارت است از رساندن موضعی یا سیستمیک فلوراید به دندان ها برای محافظت از آن ها دربرابر پوسیدگی . فلورایدتراپی باعث پیشگیری از پوسیده شدن دندان ها می شود ، چرا که فلوراید تراپی گنجاندن فلوئور آپاتیت معدنی در مینای دندان آسیب دیده است .

امروزه پیشرفت های زیادی را مشاهده می کنید که نسبت به گذشته شامل تغییراتی می باشد . حال امروز درباره فلوراید تراپی دندان صحبت خواهیم کرد .

فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان بزرگتر از 6 ماه در مناطقی که آب آشامیدنی فلوراید کمی دارد توصیه می شود . معمولا به عنوان مایع ، قرص یا خمیر از طریق دهان استفاده می شود . فلوراید همچنین برای درمان تعدادی از بیماری های استخوانی استفاده شده است . مصرف نسبتا زیاد فلوراید توسط نوزادان و کودکان ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید بر روی دندان ها شود که به عنوان فلوئوروزیس شناخته می شود . بلع زیاد توسط نوزادان و کودکان نیز می تواند منجر به فلوئوروزیس شدید دندانی شود که با رنگ قهوه ای یا زرد و ضعف شکنندگی دندان ها مشخص می شود ، یا در موارد شدید ، مسمومیت حاد ایجاد می شود

تاریخچه ای کوتاه از فلوراید

فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در دهه 1940 مورد استفاده قرار گرفت . فلوراید در فهرست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت قرار دارد . در سال 2020 این دارو با بیش از 1 میلیون نسخه ، 256 مین داروی رایج در ایالات متحده بود .

فلوراید چه مصارف پزشکی دارد ؟

1 پوسیدگی دندان

ثابت شده است که فلورایدتراپی اثر مفیدی در پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد . شواهد قوی از استفاده از خمیر دندان فلوراید ( با غلظت 1000 پی پی ام و بالاتر ) برای کاهش خطر پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان مدرسه ای حمایت می کند .

2 پوکی استخوان

مکمل فلوراید به طور گسترده برای درمان پوکی استخوان پس از یائسگی مورد مطالعه قرار گرفته است . به نظر نمی رسد این مکمل موثر باشد . حتی اگر سدیم فلوراید تراکم استخوان را افزایش می دهد ، خطر شکستگی را کاهش نمی دهد .

اثرات جانبی فلورایدتراپی

فلوروزیس

استفاده از خمیر دندان فلوراید ( با غلظت 1000 پی پی ام و بالاتر ) و مکمل های فلوراید در کودکان زیر 6 سال و به ویژه در 3 سال اول زندگی با خطر بیشتر فلوروزیس دندان  همراه است . با این حال استفاده از مکمل های فلوراید در طول 6 ماه آخر بارداری تاثیر قابل توجهی بر بروز فلوئوروزیس در کودکان ندارد . همچنین تخمین زده شده است که فلورایداسیون بهینه آب برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ، شیوع فلوئوروزیس دندانی را تا 4 الی 5 درصد افزایش می دهد .

سایر خطرات فلوراید

گزارش ها ادعا کرده اند که فلورایداسیون اب می تواند با ایجاد پوکی استخوان و سرطان های مختلف مرتبط باشد . با این حال ، یک بررسی سیستماتیک اخیر هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعا پیدانکرده است .

مصرف بیش از حد

مصرف مقادیر زیاد قلوراید می تواند منجر به مسمومیت با فلوراید و مرگ شود . دوز کشنده برای اکثر انسان های بالغ بین 5 تا 10 گرم تخمین زده می شود ( که معادل 32 تا 64 میلی گرم فلوراید عنصری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است )

مصرف فلوراید در دوز های 15 تا 20 برابر کمتر نسبت به دوز های کشنده می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود . مصرف مزمن و قرار گرفتن در معرض موضعی ممکن است باعث فلوروزیس دندانی شود وقرار گرفتن در معرض بیش از حد سیستماتیک می تواند منجر به اثرات سیستمیک مانند فلوروز اسکلتی شود .

جالب است بدانید که در سال 1974 یک کودک سه ساله 45 میلی لیتر محلول فلوراید 2 درصد را قورت داد که تخمین زده می شود سه برابر مقدار کشنده باشد و سپس فوت کرد .

چه نوع فلوراید تراپی برای بزرگسالان در دسترس است ؟

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا

وارنیش تراپی در مطب

درمان با وارنیش فلوراید یک نوع کاربرد حرفه ای فلوراید برای استحکام دندانهاست که توسط متخصص دندانپزشک شما معمولا بلافاصله پس از تمیز کردن دندان انجام میشود . این یک راه حل سریع و آسان برای حفاظت از دندان هاست . وارنیش مایعی شفاف است که با یک برس کوچک روی دندان ها و ریشه ها در معرض دید قرار می گیرند .

خمیر تجویزی یا شستشوی خانگی

معمولا اگر بیماران به طور مرتب وارنیش فلوراید را در مطب دندانپزشکی انجام دهند ، نیازی به درمان های خانگی ندارند . با این حال بیماران بسیار پر خطر می توانند از مکمل های فلوراید قوی قابل استفاده در خانه که می تواند به شکل خمیر یا دهانشویه باشد سود ببرند .

دو روش دریافت فلوراید

1 بطور موضعی از خمیر دندان و نیز معالجه دندانپزشک استفاده کنید .

2 به طور سیستماتیک در مکمل های غذایی و آب

بر اساس تحقیقات انجمن دندانپزشکی آمریکا بهتر است فلوراید را به صورت موضعی و سیستماتیک مصرف کنید ، بنابراین هنوز هم باید از خمیر دندان فلوراید دار استفاده کنید ، حتی اگر آب محلی شما با افزودن فلوراید تقویت شود .

جهت دریافت نوبت دهی در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا می توانید از طریق شماره تلفن های زیر با ما در تماس باشید .

بهترین کیفیت و بهترین خدمات در دندانپزشکی دریا

02634018982

02634018992

ما برای لبخند زیبای شما بهترین خدمات و بهترین کیفیت را در نظر گرفته ایم . کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا واقع شده در قلب جهانشهر کرج می باشد . برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید .

ارتباط با ما

مقاله های مرتبط

10 نکته مهم برای مسواک زدن صحیح

نظافت و بهداشت دندان

 

ارسال دیدگاه :