آخرین مطالب

برچسب ها

خدمات درمانی

قفل شدن فک یا تریسموس چیست ؟ راه های درمان آن

نویسنده : علی 27 شهریور 1403 55 بازدید نظر

 

قفل شدن فک یا تریسموس چیست ؟ راه های درمان آن

ویژگی های آناتومیک و فیزیولوژیکی مفصل گیجگاهی فکی به گونه ای است که با وجود تمام تحرکات آن ، توسط عضلات و رباط ها به طور محکم در جای خود نگه داشته می شود. این امر انجام حرکات فک پایین را هنگام صحبت و غذا خوردن تضمین می کند. اما این اتفاق می افتد که فک  ما قفل می شود ، در غیر این صورت در مرحله ای از باز کردن دهان مسدود می شود. به طور طبیعی ، این وضعیت جویدن غذا و گفتار طبیعی را دشوار می کند. چرا این اتفاق می افتد و چگونه با مشکل مقابله کنیم ؟  در این مقاله کوتاه درباره راهکار های درمان قفل شدن فک بیشتر می دانیم .

تا انتهای این مقاله همراه ما باشید .

دلایل و علت آن

قفل شدن فک

هنگام قفل کردن مفصل فکی ، حرکت هماهنگ یک مفصل نسبت به دیگری مختل می شود. ممکن است متوجه شوید که فک پایین به طور معمول حرکت نمی کند ، بلکه با مشکل حرکت می کند. باز کردن دهان نیز دشوار است . گاهی اوقات برای این عمل شما باید فک خود را حرکت دهید و منتظر صدا در مفصل باشید تا نقطه مزاحم را شناسایی کنید.

علل این آسیب شناسی عبارتند از:

اختلال عملکرد  TMJ

آرتروز  TMJ

آسیب دیدگی ها در فک

عادات غذایی بد (خوردن عجولانه غذای خشک ، به ویژه در تکه های بزرگ)

عوارض درمان دندانپزشکی

عوامل روانی (استرس)

معمولا انسداد فک در حالت بسته ناشی از ضایعه دیسک مفصلی است و در حالت باز با فرعی شدن همراه است. در این شرایط ، سر فک در امتداد یک مسیر غیرمعمول برای آن حرکت می کند و کیسه مفصلی را ترک می کند. رباط های ضعیف شده نمی توانند آن را در محفظه مفصل نگه دارند و گیر افتادن رخ می دهد. این وضعیت اغلب در یک دوره طولانی از زمان پیش می رود. در برخی موارد ، دیسک به جای خود باز نمی گردد و در این مرحله فک فرد گیر می کند. که در این شرایط باید در اولین فرصت به یک پزشک مراجعه کرد .

تشخیص قفل شدن فک

تشخیص قفل شدن فک و تریسموس

تشخیص قفل شدن فک دشوار نیست ، پزشک می تواند بر اساس  معاینه بیمار تشخیص دهد. برای فهمیدن میزان آسیب مفاصل ، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی تجویز می شود که به شما امکان می دهد دیسک مفصلی را به طور دقیق تجسم کرده و میزان جابجایی آن را ارزیابی کنید.

درمان قفل شدگی فک چیست ؟

درمان قفل شدن فک

برای درمان قفل شدن فک چند روش وجود دارد که این روش ها می توانند شما را از گیر کردن فک نجات بدهند این روش ها عبارتند از :

1 استفاده از کشش فک توسط دستگاه

این دستگاه بین فک بالا و پایین قرار می گیرد و فیزیوتراپ نیز حین استفاده از آن به شما می گوید چه حرکتی را و در چه زمانی انجام بدهید .

2 فیزیوتراپی تریسموس

این شیوه درمانی معمولا شامل ماساژ و کشش فک برای کمک به شل شدن عضلات و کاهش درد است .

3 درمان دارویی برای قفل شدن فک

در این نوع از درمان پزشک شما داروی شل کننده عضلات فک ، مسکن یا دارو های ضدالتهاب را برای شما تجویز می کند طبق تحقیقاتی که انجام شده ترکیب کورتیکواستروئید ها و دارو های ضدالتهاب غیر استروئیدی می توانند به کاهش درد در قفل شدن فک بسیار کمک کنند .

4 استفاده از حرکات فیزیکی

در این روش می توانیم از حرکات فیزیکی برای درمان قفل شدن فک کمک بگیریم که باید خیلی محتاتانه و با احتیاط انجام شود چند تمرین وجود دارند که می تواند با کشش فک  به کاهش درد و التهاب شما کمک کند این تمرینات را می توان در چندین روز تمرین کرد و در طول روز انجام داد قبل از شروع این حرکات بهتر است که عضلات فک خود را با حرکات دایره ای به مدت 30الی  40 ثانیه ماساژ دهید .

1 دهان خود را تاجایی که می توانید باز کنید و به مدت 10 ثانیه سعی کنید در همان حالت بمانید و نگه دارید و سپس دهانتان را ببندید این کار را 5 بار تکرار کنید

2 دهان خود را تا جایی که می شود باز کنید و فک خود را به سمت راست حرکت دهید و سپس دهانتان را ببنید و این کار را به مدت 5 بار تکرار کنید

3 گردن خود را با حرکت آن روبه جلو و عقب سپس چپ و راست بکشید سرتان را خم کنید و گوش خود را به سمت شانه بکشید 20 الی 30 ثانیه نگه دارید و سپس در سمت دیگر تکرار کنید این حرکات را 5 بار در هر طرف انجام بدهید .

راه های درمان قفل شدن فک در خانه چگونه است ؟

برای انجام درمان قفل شدن فک در خانه راهکار های زیادی وجود دارد که این راهکار های خانگی درمان قفل شدن فک عبارتند از :

1 ماساژ

قسمت هایی را که بیشتر از بقیه درد می کند را پیدا کنید با حرکات دایره ای آن را حدود 30 ثانیه ماساژ دهید گردن خود را صاف نگه دارید چانه را به سمت قفسه بکشید و 30 ثانیه ماساژ دهید .

2 از مکمل های منیزیم استفاده کنید .

3 مصرف کافئین را محدود کنید .

4 گرما درمانی انجام دهید .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

تریسموس فک اغلب خود به خود برطف می شود اما اگر دردی شدید را احساس می کنید یا در جویدن به مشکلاتی می خورید بهتر است که سریعا به یک متخصص دهان مراجعه کنید و از آن برای درمان این مشکلات کمک بخواهید .

سخن پایانی

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دریا در کرج واقع شده است که به عنوان بهترین کلینیک دندانپزشکی در کرج معرفی می شود .

خدمات دندانپزشکی دریا به صورت تخصصی و عمومی توسط بهترین جراحان و دندانپزشکان صورت می گیرد .

برای دریافت نوبت می توانید از طریق شماره تلفن های زیر نوبت خود را ثبت کنید .

02634018992

02634018982

مقاله های بیشتر

چه کسانی باید از درمان ارتودنسی استفاده کنند ؟ 

بهترین کلینیک دندانپزشکی کرج ( ارزان قیمت ) + آدرس 

8 مشکل دندانی که باید در سن 7 سالگی بدانید !

چه کسانی نیازمند استفاده از دهانشویه هستند ؟

آموزش صحیح و اصولی مسواک زدن دندان ها 

ارسال دیدگاه :