آخرین مطالب

برچسب ها

خدمات درمانی

چه زمانی باید دندان عقل کشیده شود ؟

نویسنده : علی 14 فروردین 1403 161 بازدید نظر

چه زمانی باید دندان عقل کشیده شود ؟

بسیاری از افراد هستند که دندان عقل انها هنوز موجب آزارشان نشده است و یا معتقدند ناراحتی های مرتبط با دندان عقل درنهایت خود به خود فروکش می کند ، ترجیح می دهند که این دندان را نکشند . با این حال زمان کشیدن دندان عقل اهمیت زیادی دارد و عواقب نکشیدند دندان عقل در زمان مقرر نیز زیاد است .

یکی از سوالات پر تکرار این می باشد که چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری می باشد ؟

چه زمانی کشیدن دندان عقل ضروری می باشد ؟

دندان ، دندانپزشکی شبانه روزی ، کلینیک دندانپزشکی در کرج ، کرج ، دندانپزشکی دریا

این دندان یعنی دندان عقل به دلیل اینکه آخرین دندانی هست که رشد می کند معمولا فضای مناسبی برای رشد ندارد و می تواند مشکلاتی را ایجاد کند این دندان در زوایای مختلف و حتی گاهی به صورت افقی در فک رشد کند و باعث ایجاد درد یا پوسیدگی دندان های مجاور می شود .

عوارض ناشی از نکشیدن دندان عقل

دندان ، دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی در کرج ، دندان عقل ، دندانپزشکی دریا

دندان های عقل به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شود ودر انتهای دهان قرار دارد این دندان ها معمولا آخرین دندان های بزرگسالی هستند که از لثه بیرون می ایند و هرچه بیشتر در دهان بمانند ، دردسر بیشتری ایجاد می کنند . گاهی اگر دندان های عقل نتوانند به روش معمول رشد کنند ، در داخل فک گیر می کنند که در این صورت به آن ها دندان عقل نهفته نیز می گویند که می تواند منجر به عفونت یا ایجاد کیست شود و به ریشه های سایر دندان ها یا تکیه گاه استخوان آسیب برساند .

آسیب زدن به دندان های مجاور

افرادی که از کشیدن دندان عقل خودداری می کنند ، بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان های مجاور دندان عقل و حتی خود دندان عقل هستند این دندان ها باعث شلوغی دهان می شوند و در صورت عدم مراقبت مناسب ، محل تجمع باکتری و ایجاد پوسیدگی دندان می شوند . به این ترتیب ، اگر زمان کشیدن دندان عقل به تعویق بیوفتد ممکن است به عفونت لثه یا دندان مبتلا شوید .

حساسیت و درد

اپر در حین خوردن یا نوشیدن یا به طور تصادفی در طول روز در اطراف دندان عقل ، درد را تجربه کنید بهتر است که به فکر ان باشید . ابتدا سطح درد و همچنین مذت زمانی که درد را تجربه کرده اید ، با دندانپزشک خود در میان بگذارید و سپس تصمیم بگیرید که چه کاری برای شما بهتر است .

آسیب به فک

دندان عقل در حین رویش می تواند به دندان های داخل دهان فشار وارد کند . این فشار می تواند باعث شود که دندان های دیگر از موقعیت خود جا به جا شوند و باعث ایجاد ناراحتی در دهان و فک شما شود اگر این مورد را نادیده بگیرید ممکن است وضعیت دهان شما بد تر شود .

مشکلات سینوسی

سینسوس ها فضاهای توخالی در جمجمه هستند اما نقش مهم تسهیل جریان هوا هنگام تنفس را ایفا می کنند . اکثر افراد دارای 8 سینوس هستند و بسیاری از آن ها درد سینوسی را در برخی مواقع تجربه می کنند . علت اصلی درد های سینوسی مربوط به گرفتگی بینی و سر درد های سینوسی است اما دندان عقل نیز می تواند باعث درد سینوسی شود .

التهاب لثه

برای بسیاری از افراد رشد دندان عقل نیز باعث شلوغی دندان ها می شود شلوغی به دلیل کمبود فضای موجود برای جای گیری دندان های درحال ظهور و موجود رخ می دهد . در نتیجه دندان عقل باعث درد در دهان و فک می شود . در حین رویش دندان عقل ، لثه ها نیز ممکن است به سرما و گرما فشار حساس شوند . تورم ، حساسیت و درد مسواک زدن یا غذا خوردن را برای شما سخت تر می کند و مدتی بعد عفونت ایجاد می شود .

پس بهتر است که هر بار که احساس درد داشتید به یک کلینیک دندانپزشکی جهت معاینه مراجعه کنید .

بهترین زمان کشیدن دندان عقل چه زمانی است ؟

دندان ، دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی در کرج ، دندان عقل ،دندانپزشکی دریا

دندانپزشکان و یا جراحان بیشتر توصیه می کنند که به محض در آمدن دندان عقل به بیرون و در اواخر جوانی یا اوایل دهه 20 سالگی آن ها را بکشید تا راحت تر و آسان تر باشد .

چطور بفهمیم دندان عقل بیرون آمده است ؟

دندان ، دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی در کرج ، دندان عقل ، دندانپزشکی دریا

علائمی که نشان می دهد دندان عقل در حال رویش است عبارتند از :

تورم لثه ها ، معمولا در پشت مولر دوم

درد در فک

خونریزی یا حساس شدن لثه ها

مشکل در باز کردن دهان

طعم بد در دهان

بوی بد در دهان

پس از کشیدن دندان عقل نکاتی را باید رعایت کنید که عبارتند از :

بعد از کشیدن دندان عقل احتمالا تورم ، کبودی و مقداری خونریزی را تجربه خواهید کرد که به راحتی با کمی مراقبت به حداقل می رسند .

کاهش تورم دندان عقل بسیار آسان و راحت می باشد کافی است کیسه های یخ را در قسمت بیرونی دهان خود قرار دهید و هر 15 دقیقه این کار را تکرار کنید این عمل به کاهش تورم ، کبودی و ناراحتی کمک می کند .

بازه سنی کشیدن دندان عقل چه سنی است ؟

به طور معمول اکثر افراد در بازه سنی 15 تا 27 سالگی شروع به کشیدن دندان عقل خود می کنند که بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل می باشد . 

ممکن است برخی از افراد در بازه سنی 20 تا 30 سالگی به کشیدن دندان عقل بپردازند که مشکلی وجود ندارد و می توانند دندان عقل خود را بکشند . 

برخی از افراد هستند که با شنیدن نام کشیدن دندان بسیار ترس دارند اما با توجه به پیشرفت علم دندانپزشکی می توان گفت هیچگونه دردی را احساس نخواهید کرد و عمل کشیدن دندان عقل شما نیز به خوبی پیش خواهد رفت و هیچ گونه نگرانی را به همراه نخواهید داشت . 

سخن پایانی 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا با بهره گیری از بهترین جراحان و دندانپزشکان آماده ارائه هر گونه خدمات دندانپزشکی در کرج می باشد خدماتی همچون ایمپلنت دندان در کرج ، ارتودنسی در کرج ، کامپوزیت دندان در کرج و کشیدن دندان و ... را در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا نیز ارائه می شود . 

جهت دریافت مشاوره و نوبت دهی می توانید از طریق شماره تلفن های زیر نوبت خود را ثبت کنید . 

02634018992

02634018982

مقاله های بیشتر 

قیمت لمینت دندان در سال 1403 + انواع آن 

علت افتادن روکش دندان 

قیمت ایمپلنت دندان در کرج در سال 1403 

چند نکته مهم درباره جراحی لثه با لیزر

پالپ دندان چیست ؟ 

اتاق استریل چیست ؟ 

بعد از انجام ارتودنسی چه چیز هایی بخوریم ؟ 

بهترین برند دندان مصنوعی چیست ؟ 

ارسال دیدگاه :