علت سیاه شدن روکش دندان چیست ؟

نویسنده : علی 04 دی 1402 83 بازدید نظر

علت های اصلی سیاه شدن روکش دندان چیست ؟

یکی از موضوعات ناخوشایندی که ممکن است باعث ناراحتی افراد از دندان های خود باشد سیاه شدن روکش دندان های آن ها می باشد

روکش دندان پوسته نازکی می باشد که با دندان های انسان ها هماهنگ می باشد اما یکی از رایج ترین سوالاتی که در این باره پرسیده می شود این هست که چرا روکش دندان ها سیاه می شود ؟

شایع ترین علل ایجاد مشکلات مرتبط با روکش دندان ها عبارتند از :

1 مواد ارزان قیمت و غیر استاندارد

2 تحلیل رفتن لثه

3 ساییدگی مینای دندان

4 اسیب به لایه بالایی روکش دندان

5 مراجعه کردن به افراد تازه کار و بی تجربه

6 چسبندگی کم و یا نصب غیر اصولی

چگونه از سیاه شدن روکش دندان جلوگیری کنیم ؟

دندانپزشکی شبانه روزی ،دندانپزشکی کرج ، دندانپزشکی دریا

اگر دندانپزشک شما به خوبی نتواند نصب روکش هارا انجام دهد برخی از مشکلات به سراغ شما خواهند آمد در ادامه برای جلوگیری از سیاه شدن روکش دندان مواردی در زیر بیان شده است :

1 سیگار نکشید

2 پیش از مراجعه به دندانپزشک نتایج درمانی او را مورد بررسی قرار دهید

3 یک رژیم غذایی سالم و خوب را برای خود انتخاب کنید .

4 هر 4 ماه یکبار به دندانپزشکی جهت معاینه مراجعه کنید

5 مصرف بیش از حد الکل را متوقف کنید .

تعویض روکش دندان

گاهی اوقات که روکش های دندان به دلایل مسائل مختلف سیاه شده باشند تنها راه حل برای برطرف این مشکل تعویض روکش دندان ها می باشد .

تعویض روکش دندان ممکن است هزینه زیادی را داشته باشد . اما تفاوت چشمگیری را ایجاد نمی کند .

برای کاهش تیرگی روکش دندان از چه روش هایی استفاده می شود ؟

با مراجعه به دندانپزشکی ، دندانپزشک با توجه به علائمی که شما دارید از روش های زیر ممکن است استفاده کند :

1 باندینگ دندان

این یک درمان ارزان برای پنهان کردن نقایص دندانی شما می باشد . اگر فقط مشکل دندان شما ظاهری باشد باندینگ می تواند اثر بخش باشد .

اما اگر روکش دندان شما به خاطر یک مشکل عمیق تر سیاه شده باشد باندینگ ممکن است نتیجه بخش نباشد .

2 تعویض روکش دندان را انجام دهید .

از رایج ترین درمان های سیاه شدن روکش دندان ها تعویض آن ها می باشد که باید توسط دندانپزشک خود انجام شود .

تمیز کردن روکش دندان

لکه های سطحی که روی روکش دندان ها می باشد ممکن است باعث تیره شدن و تغییر رنگ آن شود روش ساده ای برای حل این مشکل وجود دارد که می توان به پولیش و یا لایه برداری روکش دندان اشاره کرد . اما توصیه نمی شود روکش دندان را در خانه پولیش کنید .

سفید کردن دندان های طبیعی

اگر روکش دندان به رنگ سیاه یا خاکستری تبدیل شده است ، بخاطر تیره شدن دندان های عقبی سفید کردن دندان های طبیعی می تواند به ظاهر تیره روکش دندان ها را بهبود ببخشد با این حال توصیه نمی شود روکش دندان را سفید کنید .

بلیچینگ دندان ممکن است به روکش دندان آسیب برساند . با توجه به اینکه روکش های دندان نازک و حساس هستند ، رعایت نکات مراقبتی ویژه ای برای جلوگیری از مشکلات لازم است .

یکی از علت هایی که می تواند به روکش های دندان شما آسیب جدی برساند استفاده از خمیر دندان و پاک کننده های قوی می باشد با استفاده از این نوع از خمیر دندان ها و پاک کننده های قوی احتما آسیب رسیدن به روکش دندان شما و حتی دندان های شما بسیار است .

سوالات پرسیده شده

آیا مصرف قهوه و چای علت سیاه شدن روکش دندان ها می باشد ؟

با توجه به رندگدانه های موجود در ترکیبات قهوه و چای ممکن است یکی از علت های سیاه ظشدن روکش دندان ها مصرف قهوه و چای باشد.

آیا دارو ها می توانند علت سیاه شدن روکش دندان ها باشند ؟

بله داروها می توانند یکی از علت های سیاه شدن روکش های دندان باشند به عنوان مثال : داروهای ضد انعقاد مانند تتراسیکلین ها می تواند رنگ خاصی به روکش های دندان بدهند

آیا استفاده از مواد سفید کننده می تواند رنگ روکش دندان را به حالت طبیعی برگرداند ؟

بله برای بهبود در رنگ روکش دندان می توانید از مواد سفید کننده نیز استفاده کنید .

آیا کشیدن سیگار و دخانیات باعث تیرگی دندان ها می شود؟

دندانپزشکی شبانه روزی کرج ، دندانپزشکی دریا

بله استعمال دخانیات از جمله سیگار و تنباکو می تواند به تیرگی دندان ها و روکش دندان تاثیر منفی بگذارد و دندان ها و روکش دندان ها را سیاه کند .

اصلی ترین عامل سیاه شدن روکش دندان ها که روکش ها تغییر رنگ پیدا می کنند عبارتند از :

نوشیدن قهوه ، چای و استفاده از نیکوتین و تنباکو که به مرور زمان بر روکش های دندان شما تاثیر بدی را می گذارند و باعث تیرگی روکش ها می شوند .

نتیجه گیری

جهت داشتن دندان های سالم و ظاهری زیبا بهتر است که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید .

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا واقع شده در قلب جهانشهر کرج می باشد که به عنوان بهترین دندانپزشکی در کرج شناخته می شود این کلینیک تخصصی دندانپزشکی با ارائه بهترین خدمات و بهترین تجهیزات و امکانات بروز دنیا آماده ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی به همشهریان عزیز در کرج می باشد .

جهت دریافت مشاوره و نوبت دهی برای خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید .

پر کردن دندان با آمالگام بهتر است یا کامپوزیت ؟

5 تا از بهترین روش های تقویت مینای دندان

14 تا از سوالات مهم دندانپزشکی

لکه های سیاه روی دندان چیست ؟

چطور از شر لکه های دندان خلاص شویم ؟

ویدیو ها

یوتیوب