آخرین مطالب

برچسب ها

خدمات درمانی

فورسپس دندانپزشکی چیست ؟ انواع آن و کاربرد آن

نویسنده : علی 21 خرداد 1403 85 بازدید 2 نظر

فورسپس دندانپزشکی چیست ؟ انواع آن و کاربرد آن

امروز در مطالب امروز با شما درباره فورسپس دندانپزشکی صحبت خواهیم کرد فورسپس شاید یک نام نا آشنا برای شما باشد پس برای شناخت بهتر باید تا انتهای این مطالب مفید همراه ما باشید .

قبل از هر چیزی بهتر است که با فورسپس دندانپزشکی آشنا شویم .

فورسپس دندانپزشکی چیست ؟

دندانپزشکی شبانه روزی ،دندانپزشکی در کرج ، کلینیک دندانپزشکی ، شبانه روزی ، کرج ، بهترین دندانپزشکی کرج ، فورسپس دندانپزشکی

در حوزه دندانپزشکی و پزشکی ابزار های بسیار مهم و خاصی وجود دارد که فورسپس ( forceps ) هم یکی از ابزار های مهم در حوزه پزشکی و دندانپزشکی می باشد که در جهت عملیات های جراحی و تشخیصی استفاده می شود .

فورسپس دو قسمت متحرک دارد و معمولا برای نگهداری و آزمایش اجزای بدن استفاده می شود .

فورسپس دندانپزشکی همانطور که در بالا گفته شد یک ابزار مهم می باشد که برای خارج کردن دندان ها از دهان استفاده می شود فورسپس از اندازه های مختلف و شکل های مختلفی ساخته و تولید می شود که در بازار وجود دارد و برای برداشتن دندان های شکسته ، دندان های سالم و حتی برای جراحی های دندانپزشکی قابل استفاده می باشد .

فورسپس ها انواع مختلفی را دارند که در ادامه به این موضوع پرداخته ایم

انواع فورسپس ها

دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی در کرج ، بهترین کلینیک دندانپزشکی در کرج ، کرج ، شبانه روزی ، فورسپس دندانپزشکی

1 فورسپس کاهورن

این نوع فورسپس به دلیل شکل به خصوصی که داره سری انبر آن به اسم کاهورن یا شاخ گاو نام گذاری شده است و وظیفه اصلی آن بیرون کشیدن دندان دائمی مولر ( 6 و 7 ) فک پایین است .

این نوع از فورسپس به گونه ای طراحی شده است تا به راحت ترین شکل ممکن و با فشار کمی دندان را از حفره خارج کند . برای تشخیص دندان 6 و 7 از وسط دندان های آسیاب بزرگ یا مولر اول و دوم هستند و اولین دندان های دائمی یک فرد محسوب می شوند .

2 فورسپس مولر بالا

دندان های 6 و 7 بالا یا همان مولر بالا بر اساس این که در سمت چپ یا راست قرار داشته باشند فورسپس های اختصاصی دارند .

این نوع از فورسپس ها دارای یک نوک پهن و یک نوع تیز می باشد برای تشخیص فورسپس چپ از راست باید فورسپس را به طرز صحیحی در کف دست قرار داد به گونه ای که برجستگی دسته آن رو به بالا قرار داشته باشد . در این وضعیت نوگ پهن فورسپس چپ در سمت چپ و نوک پهن فورسپس راست در سمت راست قرار می گیرد .

که به این ترتیب می توان نوع چپ را از راست تشخیص داد .

3 فورسپس مولر پایین

این فورسپس جهت کشیدن دندان های مولر فک پایین مورد استفاده قرار می گیرد . این مدل هم مانند نوع بالا ، برای کشیدن دندان های نیش پایین نیز کاربرد دارد . فورسپس مولر پایین در ساخت قسمت فوقانی ظرافت خاصی دارد و لبه های بالا و پایین فورسپس دندانه دار است . همان طور که پیش تر گفتیم ، فقط دندان های 7 و 6 مولر فورسپس مخصوص چپ و راست دارند فورسپس مولر پایین نیز دارای دو مدل چپ و راست می باشد جنس این ابزار از استیل ضد زنگ می باشد و قابلیت اتوکلاو را دارد .

4 فورسپس ریشه کش بالا و پایین

فورسپس ریشه کش فک بالا و پایین نشانه منحصر به فردی را دارد و این است که نوک های ابزار به هم دیگر می رسند درحالی که هیچ یک از فورسپس ها چنین خصوصیتی ندارند .

با این فورسپس می توان به راحتی دندان های قدامی ( ردیف جلو ) را که در جای خود قرار نگرفته اند یا بر روی دندان های مجاور فشار وارد می کنند را کشید .

کاربرد فورسپس ریشه کش چیست ؟

دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی در کرج ، کلینیک دندانپزشکی در کرج ، بهترین دندانپزشکی در کرج ، شبانه روزی ، کرج ، فورسپس دندانپزشکی

کشیدن دندان : دندانپزشک با استفاده از فورسپس ریشه کش دندان را محکم می گیرد و به آرامی آن را به جلو عقب تکان می دهد تا دندان را خارج کند .

جداسازی دندان از حفره استخوانی : با وارد کردن فشار ملایم به دندان ها ، آن را از حفره استخوان جدا می کند .

لق کردن کامل دندان : برای شل شدن بیشتر دندان ، فورسپس را با حرکت تکان دهنده ای به جلو و عقب حرکت می دهید .

این فرایند باعث می شود تا جدا کردن دندان در کمترین زمان ممکن و با کمترین درد انجام شود .

پنس و فورسپس

همانطور که می دانید پنس زیر مجموعه فورسپس می باشد که در درمان های دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت هستند و کارایی خود را دارند و تفاوت پنس با فورسپس ها این است که پنس ها فاقد جای انگشت و ضامن قفل می باشند . از پنس بای گرفتن بافت های حساس و ظریف استفاده می شود .

فورسپس استریل

فورسپس دندانپزشکی از جنس فولاد کربنی است این فولادی بودن جنس انبر باعث شده است که مقاومت بالایی دربرابر حرارت ، که برای عمل استریل است ، داشته باشد .

برخی از ابزار ها مانند فورسپس ، چاقوی جراحی ، اسکنه استخوانی ، جرم گیری و فرز بسیار مهم و حیاتی هستند که ضد عفونی و استریل شوند زیرا در تماس مستقیم با پوست و بافت های بدن قرار دارند از این رو برای از بین بردن باکتری های این ابزار می توان توسط بخاطر تحت فشار ( اتوکلاوینگ ) ، حرارت خشک یا بخار حرارتی یا شیمیایی به ضد عفونی کردن آنان پرداخت .

سخن پایانی

در این مقاله توضیحاتی را درباره فورسپس دندانپزشکی را به همراهان عزیز ارائه داده ایم .

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا  یکی از بهترین ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی در کرج می باشد که با سابقه ای درخشان فعالیت خود را در این حوزه یعنی دندانپزشکی ادامه می دهد .

دندانپزشکی دریا به صورت 24 ساعته و شبانه روزی خدمات دندانپزشکی را به همشهریان عزیز در قلب جهانشهر کرج ارائه می دهد .

جهت دریافت مشاوره و نوبت دهی می توانید از طریق شماره تلفن های زیر نوبت خود را ثبت کنید .

02634018992

02634018982

مقاله های بیشتر

قیمت وهزینه بلیچینگ دندان در کرج سال 1403 

4 علامت نشان دهنده آپنه خواب در کودکان 

قیمت کشیدن دندان در کرج سال 1403 

8 نکته مهم درباره حساسیت دندان ها 

قیمت ایمپلنت دندان در کرج در سال 1403 

ارسال دیدگاه :

دیدگاهها :
علی 22 خرداد 1403 0

ممنونم از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا که به صورت کاملا حرفه ای دندان درد من را برطرف کردند

علی 22 خرداد 1403 0

پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید https://www.instagram.com/darya_dentalclinic/