مقالات بیشتر

همه چیز درباره باکتری های زبان

نویسنده : علی 24 بهمن 1402 92 بازدید نظر

همه چیز درباره  باکتری های زبان

همانطور که می دانید زبان انسان ها بخش مهمی از دهان هر انسان می باشد و در عملکرد های مختلفی مانند چشیدن و بلعیدن و صحبت کردن نقش بسیار مهم و پر اهمیتی را دارد با این حال می تواند باعث رشد باکتری ها شود که منجر به بیماری های مختلف مرتبط با زبان و مسائل مربوط به سلامت دهان می شود .

امروز در این این مقاله کوتاه قصد داریم که شما را با یکسری از نکات مهم درباره باکتری های زبان اشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید .

بهداشت دهان و دندان یکی از جنبه های حیاتی سلامت و تندرستی کلی است . بی توجهی کردن به مراقبت مناسب از دهان می تواند به طیف ئسیعی از مشکلات از جمله پوسیدگی دندان ، بیماری های لثه و بوی بد دهان شود .

هدف ما از این مقاله آگاهی شما از موضوعی است که افراد زیادی آن را نادیده می گیرند این موضوع باکتری های زبان و تاثیر آن بر سلامت دهان می باشد .

باکتری های زبان چیست ؟

باکتری ها میکروارگانیسم هایی می باشند که به طور طبیعی در بدن انسان از جمله دهان ما وجود دارند .

زبان به خاطر سطح خشن و گرم و مرطوب ، محیطی ایده ال برای رشد باکتری ها می باشد . انواع مختلفی از باکتری ها ، از جمله سویه های مفید و مضر ، در زبان زندگی می کنند .

باکتری های مفیدی در دهان و دندان هستند که نقش مهمی در حفظ سلامتی دهان و دندان ایفا می کنند .آن ها به محافظت در برابر باکتری های مضر کمک می کنند و از هضم غذا حمایت می کنند و به تنفس تازه کمک می کنند .

آشنایی با پوشش زبان

پوشش زبان به تجمع باکتری ها ، ذرات غذا ، سلول های مرده و سایر مواد زائد روی سطح زبان اشاره دارد . رنگ و ضخامت آن ها می تواند متفاوت باشد ، از یک لایه نازک و نیمه شفاف تا یک پوشش ضخیم ، زرد یا سفید ، پوشش زبان اغلب نشانگر سلامت و بهداشت دهان و دندان است .

اقدامات نامناسب بهداشت دهان ، مانند مسواک زدن ناکافی یا بی توجهی به تمیز کردن زبان ، می تواند منجر به تجمع باکتری ها شود .

زبان زرد و کبد چرب

زبان زرد رنگ می تواند دلیلی برای نگرانی باشد زیرا ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامتی مانند بیماری کبد چرب باشد .

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که چربی در سلول های کبد انباشته می شود و در عملکرد طبیعی آن اختلال ایجاد می کند .

کبد نقش مهمی در سم زدایی دارد و زمانی که عملکرد خوبی نداشته باشد ممکن است علائم آن روی زبان ظاهر شود .

چطور می توان زبان را تمیز کرد ؟ تکنیک های تمیز کردن زبان

با تمیز نگه داشتن زبان خود می توانید سلامتی دهان و دندان خود را بهبود ببخشید همانطور که تمیز کردن دندان یه عمل ساده می باشد در عین حال بسیار موثر است و به بهداشت دهان کمک مهمی می کند .

دو روش مهم برای تمیز کردن زبان وجود دارد که در زیر آن ها را توضیح داده ایم :

دندان ، دندانپزشکی کرج ، دندانپزشکی شبانه روزی ، کرج

1 مسواک زدن

شما می توانید با استفاده از یک مسواک نرم ، سطح زبان خود را از پشت به جلو و به آرامی مسواک بزنید با ملایمت این کار را انجام دهید تا ناراحتی و دردی برای شما اتفاق نیوفتد .

2 اسکراب زبان

مسواک اسکراب زبان که به طور خاص برای تمیز کردن زبان طراحی شده اند ابزار های موثری هستند . مسواک مخصوص زبان را در پشت زبان خود نگه دارید و به آرامی به سمت جلو حرکت دهید تا باکتری ها از بین بروند برای اطمینان اینکه باکتری ها از بین می روند پس از هر بار سایش ب برروی زبان مسواک مخصوص را بشویید .

تا به الان با دو تا از روش های اصلی تمیز کردن زبان آشنا شده ایم

بیماری های زبان در بزرگسالان

دندان، دندانپزشکی کرج ، دندانپزشکی شبانه روزی ، کرج ، دندانپزشکی دریا

بیماری های زبان می تواند هر فردی رادر هر سنی درگیر کند و تحت تاثیر قرار دهد اما این بیماری بیشتر در بزرگسالان شایع می باشد این شرایط باعث درد و ناراحتی و حتی ممکن است نشان دهنده مشکلات اساسی سلامت باشد .

برخی از بیماری های رایج زبان در بزرگسالان آورده شده است :

گلوسیت : گلوسیت به التهاب زبان گفته می شود که ناشی از عوامل مختلفی مانند ک عفونت ها ، آلرژی ها ، کمبود تغذیه ای یا بیماری های زمینه ای می باشد . علائم شامل قرمزی زبان ، درد و تورم می باشد .

برفک دهان : یک نوع عفونت قارچی در دهان می باشد که توسط مخمر کاندیدا ایجاد می شود . این بیماری میتواند منجر به لکه های سفید رنگ روی زبان ؛ گونه های داخلی و سایر نواحی دهان ایجاد شود . افرادی که دیابت دارند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند دارند و یا دارو های خاص مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند .

زبان مودار سیاه : این بیماری یک وضعیتی است که در آن پاپیلاها یا برآمدگی های ریز روی سطح زبان کشیده می شود و باکتری و ذرات غذا را در بین آن ها گیر می کند معمولا رنگ های آن سیاه یا قهوه ای هستند و ظاهری مو دار دارند .

بهترین روش تمیز کردن زبان در خانه

در ادامه گزینه های طبیعی را برای تمیز کردن زبان در خانه به شما معرفی کرده ایم با ما همراه باشید :

شستشو با آب نمک : نصف قاشق چایخوری آب نمک را در آب گرم مخلوط کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید . محلول را در اطراف دهان خود بچرخانید و بیرون بریزید آب نمک برای از بین بردن باکتری ها و کاهش التهاب به شما کمک می کند .

خمیر جوش شیرین درست کنید : با ترکیب کردن مقداری از جوش شیرین با اب خمیری درست کنید خمیر را روی مسواک زبان خود بمالید و به آرامی هر چه تمام تر بر روی سطح زبان خود حرکت دهید و به آرامی زبان خود را بشویید جوش شیرین دارای مواد پاک کننده ای طبیعی است می می توانید از آن برای از بین بردن باکتری ها استفاده کنید .

ژل آلوئه ورا : آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است . مقدار کمی ژل آلوئه ورا را روی زبان خود بمالید ، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس با آب بشویید .

به یاد داشته باشید که از روش های درمان خانگی جهت بهبود و از بین رفتن باکتری هایی که در روی سطح زبان شما هستند استفاده کنید .

بیماری های رایج زبان چه بیماری هایی هستند ؟

1 زبان لکه ای سفید ( لکوپلاکیا )

2 زبان قرمز ( اریتروپلاکیا )

3 زخم زبان

4 سندروم سوزش دهان

5 لیکن پلان

چطور می توانیم یک زبان تمیز و عاری از باکتری داشته باشیم ؟

دندان، دندانپزشکی شبانه روزی ، دندانپزشکی کرج

1 حداقل روزی 2 بار با فاصله زمانی زبان خود را مسواک بزنید توجه داشته باشید باید با مسواک نرم این کار را انجام دهید .

2 از یک اسکراب زبان استفاده کنید اسکراب ها ابزار های موثری هستند که به طور خاص برای تمیز کردن سطح زبان طراحی و ساخته شده اند .

3 از دهانشویه استفاده کنید حتما در برنامه رعایت بهداشت دهان و دندان خود از دهانشویه های خوب استفاده کنید

4 معاینات منظم را در کلینیک های دندانپزشکی داشته باشید حتما هر 5 ماه یک بار به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید

5 آب زیاد بنوشید آب زیاد باعث بزاق سازی در دهان می شود و از خشکی دهان شما جلوگیری می کند .

مراقبت از زبان یک بخش مهم از حفظ سلامت کلی دهان است . باکتری های زبان می توانند در ایجاد طیف وسیعی از بیماری های زبان ، بوی بد دهان و مشکلات سلامت دهان نقش داشته باشند .

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا مفتخر است که در تمام زمینه های درمانی دندانپزشکی در کرج خدماتی در سطح کیفی بسیار بالا را به همهشریان عزیز ارائه می دهد .

با بهرهگیری از بهترین جراحان ودندانپزشکان در کلینیک دریا نگران سلامت دهان و دندان خود نباشید !

جهت دریافت نوبت و مشاوره می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید .

7 روش سریع سفید کردن دندان

علت خشکی دهان چه می باشد ؟

فرآیند قالب گیری دندان چگونه است ؟

10 غذا و نوشیدنی با مزایای سلامت دهان و دندان

درمان آفت دهان