دندانپزشکی در بارداری

دندانپزشکی در دوران بارداری

نویسنده : علی 21 شهریور 1402 152 بازدید نظر

دندان پزشکی در دوران بارداری

در حوزه دندانپزشکی جهت بررسی دقیق‌تر مسائل مربوط به بارداری، دوران بارداری را به سه بازه زمانی سه ماهه اول، دوم و سوم تقسیم می‌کنیم در هریک از سه دوره بنا بر شرایط رشد جنین و شرایط فیزیکی مادر درمان‌های دندانپزشکی با ملاحظات خاصی صورت می‌گیرد.

کنترل درد دندان در سه ماهه اول بارداری

منظور از مدارا کردن، اجتناب از استفاده از مایعات داغ یا بسیار سرد و وارد نکردن فشار زیاد و جویدن خوراکی‌های سفت با دندان است، علاوه بر این استفاده صحیح و منظم از نخ دندان، مسواک با خمیر دندان حاوی فلوراید و دهان شویه مناسب خانم های باردار است می‌توان از ابتلا به عفونت جلوگیری کرده و از  پیشرفت پوسیدگی و ایجاد تحریک در عصب دندان و بروز وضعیت اورژانسی غیرقابل تحمل خودداری کرد

دهان شویه کلرهگزیدین که یک ماده ضد میکروبی بسیار قوی می‌باشد و پلاک‌های دندانی و باکتری‌های دهانی را کاهش می‌دهد، این دهان شویه به دلیل اینکه توسط دهان جذب نمی‌شود و خوراکی نیز نمی‌باشد و صرفا دهان را شست و شو می‌‌دهد خطری برای مادران باردار و جنین ندارد.

دلایل درد دندان در دوران بارداری :

تغیرات هورمونی، افزایش سطح هورمون ها در بدن و افزایش جریان خون که باعث افزایش اسید معده می شود؛ حالت تهوع و استفراغ مخصوصا در ماه های اول بارداری و کاهش کلسیوم در بدن از جمله دلایلی هستند که موجب بروز پوسیدگی دندان ها، عفونت و تورم لثه،  خونریزی لثه و ایجاد درد و در موارد شدید تر موجب شکننده شدن دندان ها می‌گردد. در این شرایط نیاز مادر به دندان پزشکی امری حتمی بوده و با توجه به شرایط و نیاز دندان از درمان های پالپوتمی، درمان ریشه در دوران بارداری و در موارد شدید تر به کشیدن دندان نیاز خواهد بود .

عکسبرداری رادیولوژی در دوران بارداری :

میزان اشعه مورد استفاده در عکس برداری رادیوگرافی دندانپزشکی ، نسبت به اشعه رادیوگرافی های پزشکی و سی تی اسکن بسیار کم می باشد اما در این حالت نیز باید الزاماتی را رعایت نمود . اعم از :

کنترل دوز اشعه رادیوگرافی

محدود نمودن تابش اشعه

محدود بودن تعداد دفعات انجام رادیو گرافی

استفاده از پوشش سربی هنگام عکس برداری

در صورت نیاز به عکس گرافی پیش از درمان ( عرف است قبل از هر درمان دنداپزشکی ضروری عکس از دندان تهیه شود)  برای خانم های باردار باید از پوشش سربی استفاده شود تا از آسیب های احتمالی برای چنین کاسته شود . چرا که اسیب های پرتو رادیوگرافی به سقط ، کم وزنی و عقب ماندگی ذهنی و جسمی جنین خلاصه نمی شود و احتمال ابتلای جنین به سرطان را نیز افزایش می دهند.

آیا کشیدن دندان در بارداری خطرناک است ؟ چرا ؟

معمولا پزشکان توصیه می نمایند که برای کشیدن دندان در بارداری اقدامی نشود. بنابراین مادران باردار اگر قصد کشیدن دندان دارند، بهتر است تا پایان بارداری صبر کنند. البته در برخی از مواقع ممکن است پوسیدگی دندان بسیار عمیق باشد و یا درد آن به صورت مکرر ادامه داشته باشد. در این صورت برای پیشگیری از عفونت دندان و همچنین توقف درد نیاز به ترمیم و یا کشیدن دندان می باشد. اگر بانوان در طول بارداری با این مشکل روبرو شوند، می توانند برای کشیدن دندان اقدام کنند.

عوارض کشیدن دندان در بارداری :

اما توجه داشته باشید که در سه ماه اول و سوم بارداری به هیچ عنوان نباید برای ترمیم و یا کشیدن دندان اقدام شود. زیرا در این دوران خطرات ناشی از بی حسی جنین را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین اگر فردی مجبور به کشیدن دندان در بارداری شد، باید در سه ماه دوم بارداری برای این کار اقدام نماید. از طرفی حتما باید به دندان پزشکی که متخصص ترمیم دندان در طول بارداری است، مراجعه نماید. این کار به پیشگیری از عوارض احتمالی کشیدن دندان در این دوران کمک می نماید

دلایل و علت های دندان درد :

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا

دندان درد معمولا در نتیجه التهاب بخش مرکزی دندان به نام پالپ اتفاق می افتد.عصب های انتهای پالپ به شدت نسبت به درد حساس هستند . از دلایل التهاب پالپ یا مغز دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

هوای سرد یا گرم

سایش دندان

حساسیت به دما

ترک خوردن یا شکستن دندان

التهاب لثه

پوسیدگی دندان

جا به جا شدن براکت های ارتودنسی

دندان قروچه

بارداری

فشار دندان عقل

برگشت لثه

آبسه دندان

نصب روکش

التهاب لثه در دوران بارداری

دهان و دندان خانم های حامله می تواند تحت تاثیر تغییرات هورمونی متعددی قرار گیرد که در دوران بارداری تجربه می شود . به عنوان مثال ، برخی از خانم ها به بیماری التهاب لثه ( ژنژویت ) مبتلا می شود .

این بیماری می تواند باعث تورم و حساسیت در بافت لثه شود همچنین هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان نیز ممکن است لثه ها دچار خونریزی شوند. در صورت عدم درمان، التهاب لثه می تواند منجر به شکل های جدی تری از بیماری های لثه مانند پریودنتیت یا عفونت لثه شود.

چنانچه به عنوان یک خانم باردار متوجه شده اید که در طول حاملگی خود با مشکلات لثه مثل التهاب مکرر روبرو هستید، حتما باید به یک کلینیک دندانپزشکی که خدمات دندانپزشکی بارداری ارائه می کند مراجعه کنید. دندانپزشکان بارداری ممکن است برای شما جرمگیری دوره ای دندان ها انجام دهند که تا حد زیادی التهابات لثه کنترل شده و سلامت دهان و دندان‌تان نیز افزایش یابد.

افزایش خطر پوسیدگی دندان در کرج

زنان باردار ممکن است به دلایل مختلف، مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان شوند. مثلا اگر به دلیل مسائل مربوط به ویار، بیشتر از حد معمول کربوهیدرات (مثلا مواد غذایی شیرین) مصرف می کنید، این موضوع می تواند باعث پوسیدگی دندان هایتان در طول بارداری شود.

همچنین بیماری صبحگاهی در زمان حاملگی (تهوع)، می تواند محیط دهان را اسیدی کند که در نهایت اگر مدیریت نشود باعث تحلیل مینای دندان و نازک شدن آن می شود. (و می دانید که اگر مینا دچار تحلیل و سایش شود، پوسیدگی دندان دوچندان شده و به سرعت بیشتر می شود )

مادران باردار برای کنترل بهتر این موارد، می توانند با مراجعه به یک مرکز درمانی که خدمات دندانپزشکی بارداری را انجام می دهند، به راحتی از بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان پیشگیری کنند.

کلام اخر

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا مفتخر است که در زمینه دندانپزشکی در کرج به عنوان یکی از بهترین کلینک های دندانپزشکی شبانه روزی در قلب جهانشهر کرج شناخته می شود . باعث افتخار ما است تا قدمی برای چهره زیبای شما برداریم . در کلینیک دندانپزشکی دریا بهترین خدمات و تجهیزات و امکانات بروز دنیا برای درمان دندانی شما وجود دارد . شما برای ارتباط با ما کافیست روی لینک زیر کلیک کنید .

ارتباط با ما ( کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا )

مقاله های بیشتر :

آیا گوش درد به دندان درد مربوط می شود ؟

قطع فوری خونریزی دندان !

نحوه برداشتن ارتودنسی دندان در کرج

قیمت کامپوزیت دندان در کرج

10 نکته برای مسواک زدن صحیح