آخرین مطالب

برچسب ها

خدمات درمانی

دندانپزشکی در ایران و ایران باستان

نویسنده : علی 16 مهر 1402 133 بازدید 1 نظر

 

دندان پزشکی در ایران و ایران باستان و تحولات در ابزار های دندان پزشکی


اولین دندان‌پزشکان در ایران حدود یک‌ دهه پیش از تأسیس اولین دانشگاه در ایران، در سال ۱۳۰۳ شمسی، چهار دندان‌پزشک با درجه دکتری از سایر کشور‌ها، در ایران مشغول به کار شدند. دکتر آرتین استپانیان (۱۳۳۱-۱۲۴۹) یکی از اولین دندان‌پزشکانی بود که درایران مشغول به طبابت شد

 

 

قدمت باورهای مربوط به کرم خوردگی دندان :

یک متن سومری مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد، از «کرم دندان» به عنوان علت پوسیدگی دندان یاد کرده شواهدی از این باور (مبنی بر مؤثر بودن کرم در پوسیدگی دندان) در تمدن‌های باستانی هند، مصر، ژاپن، و چین نیز یافت شده‌است. افسانهٔ مربوط  به این کرم را در نوشته های هومر نیز می توان یافت ، و حتی در اواخر قرن چهاردهم میلادی ، جراحی به نام گای د شالیاک هنوز به ترویج این باور که کرم ها باعث پوسیدگی دندان هستند مشغول بود.

دندان پزشکی در ایران باستان :

به لحاظ تاریخی، خارج نمودن و کشیدن دندان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده واقع شده‌است. در طول قرون وسطی و همینطور در سرتاسر قرن نوزدهم ، دندانپزشکی به خودی خود به صورت یک حرفه مستقل شناخته نمی شد و اغلب درمان های دندانپزشکی توسط سلمانی ها (آرایشگران) یا پزشکان عمومی انجام می گرفت . به طور معمول فعالیت سلمانی ها محدود به کشیدن و خارج ساختن دندان بود و این ارتباط آن ها سعی میکردند تا درد و دیگر عوارض مرتبط با این فعالیت همچون عفونت مزمن دندان را کاهش بدهند.

دانشمندان و پزشکان ایرانی در دوران پیش از اسلام و به خصوص پس از اسلام آثار ارزنده ای در این عرصه از خود بر جای گذاشته اند. دانشمندان ایرانی تقریباً در تمامی عرصه ها و دستاورد های دندانپزشکی نقش داشته اند، مطالعات نشان می دهند که اوج شکوفایی دندانپزشکی در ایران مربوط به دوره پس از اسلام و قبل از حمله مغول است.

در دوره قاجاریه پزشکی در ایران پیشرفت چشمگیری یافت. طب ایران به تدریج از سنتی به اروپایی تبدیل شد. بر اساس تاریخ، طب مدرن ایران از مدرسه دارالفنون آغاز شده است. قبل از تأسیس دارالفنون، علم پزشکی در ایران بطور کلی سنتی بود و درمان ها بطور تجربی و بدون پایه علمی با وسایل و تجهیزات ابتدایی و توسط افراد فاقد دانش علمی انجام می‌ گرفت، مسئله ای که در حال حاضر هم در برخی نقاط دور افتاده انجام می شود

بعد از تاسیس مدرسه دارالفنون و تدریس استادان اروپایی، طب اروپایی وارد ایران شد. در این مدرسه طبابت شامل همه رشته های پزشکی می شد. در سال 1297 هجری شمسی مدرسه طب از دارالفنون جدا شد. این جدایی سبب تفکیک رشته های پزشکی در ایران گردید تا زمانی که رضا شاه دانشگاه تهران را تاسیس نمود. از سال 1313 شمسی یعنی زمان تاسیس دانشگاه تهران، آموزش رشته های پزشکی در ایران گسترش یافت. با جدا شدن تدریس رشته های مختلف پزشکی، دانشکده دندانپزشکی در سال 1335 تاسیس گردید

تحولات در ابزار های دندان پزشکی

ابزارهای مورد استفاده برای کشیدنِ دندان قدمت چندین قرنه داشتند و برای قرن‌ها در این زمینه کاربرد داشتند. در قرن چهاردهم میلادی گای د چالیاک، پلیکان دندان که ابزاری کشیدن دندان بود اختراع کرد این ابزار که به منقار پلیکان ( مرغ سقا ) شباهت داشت ، تا اواخر قرن هیجدهم میلادی مورد استفاده قرار میگرفت . در این زمان ابزار دیگری موسوم به کلید دندانپزشکی ( که لابد این یکی هم شبیه کلید بود ) جایگزین پلیکان شد . کلید دندانی نیز به نوبه خود کنار رفت و جای خود را به فورسپس های مدرنی داد که در قرن بیستم متداول شدند .

پدر دندان پزشکی مدرن کیست؟

متداول شدن دندانپزشکی به شیوه امروزی

گفته می‌شود که علم دندانپزشکی را آنگونه که ما امروز می‌شناسیم نخستین بار در قرن ۱۷ توسط یک پزشک فرانسوی به نام پیر فوشارد ابداع گردید، و از این جهت از وی با عنوان << پدر دندان پزشکی مدرن >> یاد می شود.

اولین مدرسه دندانسازی در ایران

در سال ۱۳۰۷ بود که رضاشاه دستور داد تا اولین مدرسه دندانسازی را تاسیس کنند و در سال ۱۳۰۹ این مدرسه فعالیت خود را شروع کرد.محل ابتدایی این مدرسه،دارالفنون بود و دکتر میلچارسکی مدیریت مدرسه را عهده دار بود.

چندین سال بعد یعنی در سال ۱۳۱۶ با تاسیس دانشگاه تهران،مدرسه طب به آنجا منتقل شد و شرط ورود به دانشکده های طب داشتن دیپلم کامل مقطع متوسطه بود.

در ادامه با شکل گیری و روند رو به رشد دندانپزشکی در ایران در سال ۱۳۲۲ کلمه دندانپزشک جایگزین دندانساز و طبیب دندانساز شد و دو سال بعد گواهینامه رسمی و پروانه اشتغال به کار فارغ التحصیلان رشته دنداپزشکی با عنوان دندانپزشک صادر شد

 درفرانسه  ؛ آرایشگران اولین افرادی بودند که به ارائه خدمات مربوط به دهان و دندان پرداختند. آن‌ها به دو گروه عمده تقسیم می‌شدند؛ «آرایشگرهای ماهر و متخصص» و «آرایشگرهای عمومی)».

گروه اول یا به عبارتی «آرایشگران ماهر» افرادی بودند آموزش‌دیده که تنوع و خدمات تخصصی‌شان آن‌ها را از آرایشگرهای عمومی متمایز می‌ساخت. دستهٔ دوم اما آرایشگرانی بودند که تنها توانایی تراشیدن ریش  و کشیدن دندان را داشتند. شایان‌ذکر است که فرانسه در سال ۱۴۰۰ فعالیت‌های دندان‌پزشکی برای آرایشگران عمومی را ممنوع اعلام کرد و از آن به بعد این دسته از آرایشگرها تنها به خدمات آرایشگری می‌پرداختند.

 

تاریخچه دندانپزشکی در ایران

دو منبع مهم دانش دندانپزشکی در ایران باستان، تعالیم مربوط به کتاب اوستا و دستاوردهای دانشگاه جندی شاپور است. در تمامی دوران تاریخ ایران، دستورات بهداشتی در زمینه دهان و دندان وجود داشته و در حوزه درمان، انواع درمان های دندانی در ایران قدیم انجام می ‌شده است.

به طور کلی بیشتر درمان‌های دندانپزشکی در دوران باستان ایران بر پایه کشیدن دندان و شکستن تاج بوده تا درمانگر بتواند درد دندان را تسکین دهد.

در بررسی ‌های انجام شده بر روی الگو و انواع سایش دندان در شهر سوخته، این فرضیه مطرح شده که مردم ایران باستان از دندان به عنوان دست سوم استفاده می‌ کردند؛ به این معنی که از دندان‌ برای ساخت آثار هنری مانند حصیربافی و زیور‌آلات استفاده می شد.

 و در آخر در ایران باستان و تاریخچه دندان پزشکی ایران در این مقاله با توجه به متن های بالا توضیحاتی ارائه شد که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشه ما در ایران مقاله سعی خودمان را کردیم تا بتوانیم اطلاعات شما را راجب دندان پزشکی گذشته در ایران را افزایش دهیم .

 

مقاله های بیشتر :

آیا گوش درد به دندان درد مربوط می شود ؟ 

قطع فوری خونریزی دندان !

نحوه برداشتن ارتودنسی دندان در کرج 

قیمت کامپوزیت دندان در کرج 

10 نکته برای مسواک زدن صحیح 

قیمت لمینت دندان در کرج

اوردنچر چیست ؟ 

علت لق شدن ایمپلنت دندان 

درمان ریشه چیست ؟ 

7 دلیل برای درمان ارتودنسی

تاثیر دیابت بر دهان و دندان 

سرطان دهان چیست ؟ 

دندانپزشکی در ایران و ایران باستان 

دندان عقل نهفته چیست ؟ 

تفاوت های لمینت و کامپوزیت 

علت خونریزی لثه چیست ؟ 

مراحل بلیچینگ دندان 

بریج دندان چیست ؟ 

لمینت دندان چیست؟

جراحی دندان 

خدمات زیبایی

مقاله های فضای مجازی 

معرفی کلینیک شبانه روزی دریا ( یوتیوب )

خونریزی لثه. پینترست

خونریزی لثه. فیسبوک 

چه موادی در بلیچینگ دندان استفاده می شود ؟ پینترست

مراحل بلیچینگ دندان فیسبوک 

بریج دندان چیست ؟ پینترست 

بریج دندان چیست ؟ فیسبوک 

انواع لمینت دندان کدام اند ؟ پینترست 

لمینت دندان چیست ؟ فیسبوک 

ایمپلنت دندان ،  فیسبوک

ارتودنسی دندان ،  فیسبوک

درمان ریشه ،  فیسبوک

ترمیم شکستگی دندان ،  فیسبوک

ایمپلنت دندان ،  پینترست

ارتودنسی دندان ،  پینترست

درمان ریشه دندان ،  پینترست

ترمیم شکستگی دندان ، پینترست

دندانپزشکی اطفال (پینترست)

دندانپزشکی اطفال ( فیسبوک)

(یوتیوب)

تشخیص سلامت لثه ( یوتیوب) 

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی دریا آپارات 

دندانپزشکی شبانه روزی دریا آپارات 

تشخیص سلامت لثه آپارات 

نماشا

تماشا

mp4

500px

کلمات کلیدی : دندانپزشکی در ایران – دندان پزشکی در ایران باستان – تحولات ابزارهای دندانپزشکی – ابزار های دندان پزشکی – کرم خوردگی دندان – پوسیدگی دندان – دانشکده دندان پزشکی – پدر دندان پزشکی مدرن – اولین مدرسه دندانسازی در ایران – مدرسه دندانسازی – خدمات دهان و دندان – کشیدن دندان – تاریخچه دندان پزشکی – تاریخچه دندان پزشکی در ایران – تاج دندان

ارسال دیدگاه :

دیدگاهها :
علی 19 مهر 1402 0

خیلی ممنونم واقعا از گذشته تا به امروز خیلی پیشرفت های زیادی در زمینه دندانپزشکی شده است